Municipiul Făgăraş


„Ca sa vezi si sa intelegi ce a fost si ce este Fagarasul, cetatea, orasul si imprejurimile, trebuie sa
urci 
pe Dealul Calborului sau pe Dealul Galatiului. Privelistea ce ti se desfasoara in fata e de neuitat…”
Ioan Esan – „Vulturii Carpatilor”

 

Municipiul Fagaras , veche asezare urbana si puternic centru comercial, avand coordonatele 45°51′ latitudine nordica si 24°S1′ longitudine estica, este situat in partea central nordica a depresiunii cu acelasi nume, delimitata natural de Muntii Fagarasului (cei mai inalti munti din tara) si de cei ai Persanilor, precum si de raul Olt.

     Localitatea este asezata pe terasa, relativ joasa, de pe malul stang al Oltului, taiata de vechea albie a paraului Berivoi care curge acum pe la vestul localitatii (devierea fiind efectuata in cadrul marilor amenajari prevazute de programul de aparare a orasului de inundatii), in urma incorporarii satului Galati la Fagaras , teritoriul municipiului cuprinde acum si zona de pe malul drept al Oltului.

     Tara Fagarasului a constituit din cele mai vechi timpuri, alaturi de Tara Barsei, o zona de refugiu in fata dusmanului, datorita pozitiei sale geografice favorabile. Aflata pe rand in componenta Tarii Romanesti (regasim apanajele Fagarasului si Almasului in marele titlu voievodal al lui Mircea cel Batran) si sub stapanirea regilor Ungariei, stravechiul teritoriu romanesc revine la patria-mama o data cu Marea Unire de la 1 decembrie 1918.

     Localitatea Fagaras , cu cetatea sa multiseculara, a fost mult timp centrul politico-administrativ al tinutului, ca resedinta de district pana in 1886, de comitat intre 1886 si 1918 si apoi resedinta de judet intre 1918 si 1950, polarizand intreaga viata economica, social-politica si culturala a zonei. in anul 1968, o data cu noua reorganizare administrativ-teritoriala, fostul judet Fagaras devine parte componenta a actualului judet Brasov, resedinta judetului fiind trecuta municipiului Brasov.

     Din punct de vedere demografic, Fagaras se situeaza in prezent pe locul doi intre celelalte localitati urbane ale judetului, numarul populatiei inregistrand o crestere apreciabila pana in 1990. Dupa aceasta data, se poate observa un oarecare regres, in principal datorita scaderii ratei natalitatii si plecarilor din localitate. Se poate constata gradul ridicat de urbanizare a Fagarasului si densitatea locuitorilor (117 locuitori / 100 kmp), municipiul reprezentand 7,11% din populatia totala a judetului si 9,2% din cea urbana.

     Cel mai important curs de apa din zona este raul Olt, care la nivelul municipiului Fagaras are un debit de 49 in3 / sec. Multimea afluentilor din stanga ai Oltului determina aproape dublarea debitului marelui rau pe cursul sau fagarasean (au existat situatii in care s-au format viituri ce au provocat inundarea vailor acestor rauri precum si a luncii Oltului).

     Clima municipiului Fagaras, ca si a intregii depresiuni, influentata de prezenta muntilor, este caracterizata de frecvente inversiuni de temperatura, mai ales iarna. Specifici zonei sunt curentii de aer cald cu caracter de fonh care, la sfarsitul iernii si inceputul primaverii, determina topirea brusca a zapezilor (sunt numiti local „mancatorul de zapada” sau „vantul mare”). Vanturile predominante in regiune sunt cele umede din vest.

     Prezenta precumpanitoare a solurilor de padure este unul dintre indiciile existentei, odinioara, a unor intinse paduri care acopereau depresiunea fagaraseana. Toponimia zonei este si ea graitoare pentru aceasta realitate geografica, dar indica si actiunea umana de defrisare facuta in vederea sporirii pamantului arabil si pentru pasunat; astazi in depresiune se mai pastreaza doar cateva palcuri de padure – de fag sau de stejar – asa cum este cel ce adaposteste cunoscuta „Poiana a narciselor” de la Vad. 

     Municipiul Fagaras este strabatut de drumul national DN1, care face legatura intre Brasov (la 66 krn de Fagaras ) si Sibiu (la 76 km); impreuna cu alte trei drumuri judetene si calea ferata, acest drum national asigura infrastructura necesara desfasurarii activitatilor economice precum si legatura directa si rapida cu restul tarii.